Touristengedoe - Reisverslag uit Nanjing, China van Yue - WaarBenJij.nu Touristengedoe - Reisverslag uit Nanjing, China van Yue - WaarBenJij.nu

Touristengedoe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yue

08 Mei 2008 | China, Nanjing

We willen eerst iederen bedanken voor de lieve en meelevende reacties op de site, we kijken er elke keer weer naar uit om ze te lezen. Ook SMSjes komen goed binnen, helaas wel iets te hard maar dat komt omdat we elke keer de Nokia moeten zetten om wakker te worden, hou er dus rekening mee dat het in China zes uur later is als je ons een berichtje wilt sturen.

Het was trouwens een erg onrustige nacht voor Yue, hij is meerdere malen huilend wakker geworden. Gelukkig huilt hij niet zo hard dus Ning kan meestal wel doorslapen. We haalden hem dan even uit z'n ledikantje en dan was ie weer snel rustig. Nadat hij om 3:30 zijn flesje had gehad heeft ie (en wij dus ook ) de rest van de nacht lekker doorgeslapen.

Vandaag was de sightseeing dag. Gelukkig was het wat afgekoeld en zat het weer een beetje tegen regen aan te hangen maar we hebben het droog gehouden. Om gongslag 9:00 moesten we present zijn in de lobby om onze tour te starten. Onze privegids Susan, privebusje en privechauffeur stonden al ongeduldig te wachten dus snel inladen. De chauffeur ondertussen geleerd hoe je een buggy in moet klappen, ik dacht dat die chinezen zo handig waren in origami, of zit ik er nu een paar honderd kilometer naast??

We zijn naar downtown Nanjing gegaan waar ook de Confucius tempel staat. Helaas is dit gedeelte in de oorlog met Japan platgegooid en hebben ze de meeste oude gebouwen opnieuw opgebouwd, met dat verschil dat er op de begane grond van elk "oud" chinees huis nu gewoon een moderne winkel zit om de materialistische chinezen te plezieren. Erg touristisch dus allemaal. De Confuciustempel hoefden we deze keer gelukkig niet in, misschien is Mo na de laatste keer in Changsha op de zwarte lijst van Confuciustempelbezoekers (3x woordwaarde) gezet. Dit omdat ze de vorige keer hard heeft staan lachen toen de gids vertelde Confucius had gezegd dat de vrouw haar man moet gehoorzamen!
Tja, Confucius en Mo die gaan niet door één "Men"

Yue is de hele tijd al erg rustig, gelukkig is dat treurige snikje er nu niet want dat is echt hartverscheurend. Monique vindt Yue trouwens een "Mini-Me", oftewel een miniatuurversie van mij en ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar wel in kan vinden. Het is gewoon een rustig, knap mannetje!

Naast de tempel staat een "gouden" boom met daarin allemaal van die rode lintjes. Wij wisten natuurlijk al waar die voor waren maar kregen dit nogmaals te horen van Susan. Op de vraag wat onze grootste wens was hoefden we alleen maar naar de twee buggy's te wijzen, dat spreekt voor zich.
Vervolgens zij we naar het laantje van geleerde heren gegaan. Hier staan wat beelden van oude wijsgeren die het keizerlijke examen hadden gehaald, een zeer moeilijke opgave, dus vandaar dat beeld. Hier hadden we het al snel gezien, dus door naar de Nanjing variatie op de antwerpse vogeltjesmarkt.
Diertjes in allerlei soorten en maten, grappig hoor..... Toch hebben we daar een hele leuke koop gedaan. Mo zag een kraampje met allemaal kettinkjes waaraan je chinese poppetjes kon hangen met de chinese karakters erop. Al die karakters lagen in een grote letterbak, gesoorteerd op pinyin alfabet, zoek dan maar eens de juiste uit. Gelukkig heb ik de Chinese documenten van Ning en Yue zo vaak gezien dat ik de karakters wel kan dromen. Maar nu nog tussen die andere 4000 uithalen. Terwijl de gids en de verkoopster nog druk aan het grabbelen waren viste ik ze er één voor één uit. Dat hadden ze nog nooit gezien, zo'n blanke grootneus aap (zo noemen de chinezen ons dus) die hun schrijtaal zo goed kan lezen. Nu hoef ik er natuurlijk maar 4 te onthouden en zij 4000, dat scheelt.
We waren hier overigens weer een bezienswaardigheid tot en met. Ning Jie vindt dat allemaal maar niks, al dat gestaar en gelukkig heeft ze d'r nieuwe fotocamera met ingebouwd spelletje. Ze kan dus lekker wegduiken in d'r spelletjes. Op een gegeven moment werd het bij het kraampje zo druk dat ik geprobeerd heb om ze weg te sturen, dat lukte maar gedeeltelijk. Toen heb ik de "Koert techniek" maar ingezet. Gewoon ze recht in de ogen terugstaren..... Goeie techniek hoor, Koert, alleen heb ik 'm nog niet helemaal onder de knie of die mensen hebben het echt niet door want ze bleven gewoon aan de grond genageld staan.

Het eerste gedeelte zat erop, nu naar de Nanjing Brocade Center. In Changsha hadden we iets soortgelijks gedaan en daar kwamen we met leuke dingen vandaan, dus waarom niet....
Best interessant om te weten dat de keizerlijke zijden gewaden vroeger uit Nanjing kwamen. Ook de kostuums uit de film "The Last Emperor" (a must see) zijn hier gemaakt. De weefgetouwen die ze hier gebruiken om de lappen stof mee te maken worden door twee man bediend en ze doen ongeveer vijf a 6 cm op een dag, wat een takkewerk zeg. Maar het resultaat is werkelijk schitterend, zeker als je beseft hoelang ze dus met zo''n stukje stof bezig zijn. Ze hadden hier ook een replica van de keizerlijke troon staan, afgewerkt met echt bladgoud
(jaja, net zo echt als die Rolexen die je op straat kunt kopen). en hier mochten we zowaar op gaan zitten om eens echt de tourist uit te hangen. Oeps, dit is geeeeeen vakantie hoor (maar toch ook een beetje wel, hè Koert & Ageeth).
Na wat snuisterijtjes op de kop te hebben getikt was het laatste deel aan de beurt, de innerlijke mens. Susan, met wie het trouwens uitstekend klikt, bracht ons bij een lokaal restaurantje waar we Beijing Duck hebben gegeten. Ning heeft hier echt super gegeten en kwam nu eindelijk los. D'r lach bulderde diverse keren door het restaurant heen en zo tovert ze op iedere chinees en glimlach, zelfs degene die schaapachtig aan het staren zijn.
Voor Yue hadden we weer een "small bowl"Congee besteld want dit gaat er meestal wel in. Met Susan erbij die dit vertaalde zou het toch niet fout mogen gaan, maar nee, Ze hadden 'm weer ge"supersized". Susan vertelde dat dat niet erg was, zij en de chauffeur zouden hem wel leegeten. Nou, ze hebben erg hun best gedaan met het behangplaksel weg te werken maar het was ze niet gelukt.
Yue kreeg echt niets naar binnen en was duidelijk aan zijn middagslaapje toe. Mo heeft toen maar een beetje door het restaurant gewandeld en 'm in slaap gezongen, dat werkte gelukkig.

Terug in de hotelkamer hebben we lekker rustig aangedaan. Ning was heerlijk aan het knippen, Mo lag een boek te lezen en ik heb heerlijk één op één tijd gehad met Yue. Eindelijk kwam hij los en is het een hele leuke middag geworden. Monique vertelde me dat ze zich bewust een beetje op de achtergrond houdt omdat hij zich zo op z'n gemak voelt bij me.
Ook spelen Yue en Ning steeds meer met elkaar en Yue begint zelfs al Ning na te doen, nog meer kattekwaad dus.

Deze avond zijn we wat vroeger gaan eten in het Sichuan restaurant waar we deze keer wel de juiste hoeveelheid wisten te bestellen. Voor Ning ook drie grote garnalen besteld, kwamen ze met één schaal vol kleine garnaaltjes aan, wat een takkewerk om die te pellen zeg. De "Bejaajden" hadden zeker vrijaf. Ning heeft er in ieder geval lekker van gesmikkeld en ook de noodles werden weer op oude snelheid naar binnen geslurpt.
Yue vind het tegenwoordig ook leuk om van alles op de grond te gooien dus we moeten 'm zeker tijdens het eten continu in de gaten houden. Helaas had ik even m'n aandacht bij mijn eigen eten en toen had het hele restaurant de aandacht op onze tafel, of liever gezegd, wat er op de grond kletterde. Ik wist niet dat een bord en een marmeren vloer samen zoveel dB's kunnen produceren....
Maar snel om de rekening gevraagd en die was goedkoper dan gisteren, dus morgen weer.
Toen Yue snel op bed gelegd en Ning in bad gedaan en het was weer rustig op kamer 533.

  • 08 Mei 2008 - 16:15

    Michael:

    Hoi iedereen,

    Ik heb net een Jeu de Boules toernooi achter de rug ik werd 1ste van de 13
    en het was ook nog voor volwassenen.
    ik ga nu pannekoeken bakken, het is voor jullie natuurlijk al 12 uur maar ik moet nog gaan eten , nou voor jullie lekker slapen en ik ga nu bakken.

    Groetjes Michael

  • 08 Mei 2008 - 18:08

    Therese:

    Hoi Wassies!
    Wat een avonturen beleven jullie weer daar. Dankjewel dat wij met zijn allen mee mogen kijken in jullie leven. Wat een mooie vent zeg, die Yue. Dat kan nog wat worden; Thijs met Ning en Manon met Yue! Hahaha!
    Elke avond na het bedritueel met de kids, duik ik achter de laptop om even 'bij' te lezen. Echt geweldige verhalen om te lezen en wat een geweldige kinderen hebben jullie. Die Ning is een kanjer zo te lezen. Opeens een broertje erbij is gezellig natuurlijk, maar zal ook wel eens moeilijk voor haar zijn. Leuk om te lezen dat Yue haar streken nu al nadoet! Geweldig!
    Veel plezier nog daar en geniet ervan met zijn 4-en!
    Groeten, Therese, Remco, Thijs en Manon.

  • 08 Mei 2008 - 19:33

    Gert EnCarla Kampman:

    Luitjes van harte met jullie prachtige zoon,daar hij gezond mag blijven en jullie veel kan genieten. Gr.uit Dordrecht

  • 08 Mei 2008 - 21:08

    Koert:

    Het kernwoord is "spiegelen": wanneer een chinees iets doet bij Yue of Ning; doe het terug: aai over de buik van de chinees, betast hem, staar hem aan, spuug voor hem op de grond en voel aan zijn handjes of hij niet te koud gekleed is. Alleen dan zal de chinees verdwijnen. Klein detail: er zijn meer dan 1 miljard chinezen. Dus na deze chinees komt de volgende binnen 2 seconden. In dat geval: doe het terug: aai over de buik, etc etc. Enjoy!

  • 09 Mei 2008 - 06:34

    Linda, Peter En Vera:

    He allemaal,

    we leven elke dag mee met de verhalen. Super hoor zo'n weblog. Het verloopt gelukkig allemaal voorspoedig voor jullie.

    Geniet van elkaar!

    Liefs Linda, Peter en Vera Baerveldt

  • 09 Mei 2008 - 07:03

    Marijke:

    Hallo jullie. Ik kijk iedere dag weer uit naar jullie verslag. Heel leuk. Ik heb het deze week erg druk gehad met lesgeven. Henriette is ook al op vakantie dus ben erg aan het weekend toe. Het is hier heerlijk weer. Helaas moet Piet het weekend werken dus deze keer geen kampong.Tot mails groeten van Piet en Marijke

  • 09 Mei 2008 - 07:05

    Els:

    Hey Monique, man en kids,
    Onze computer lag een paar dagen plat, maar nu kon ik eindelijk jullie berichtjes weer lezen, geweldig zeg, wat
    een prachtige kids hebben jullie!!!
    Die foto's zijn zo leuk, ook die laatste, het wonderteam, die smile op het gezichtje van Yue en dan die geweldige zus van hem ernaast!!
    En jullie als trotse ouders, en dat mogen jullie zeker zijn!!
    Geweldig zo als jullie dat allemaal doen, ik neem mijn petje voor jullie af!
    Hartelijke groetjes uit een warm Dordrecht.

  • 09 Mei 2008 - 07:18

    Anky:

    Ha grote familie,
    Geweldig om jullie verhalen te mogen lezen.
    Ik geniet gewoon mee. Prachtig die twee kinderen van jullie.
    Leuk dat je ook af en toe de toerist kan uithangen.
    Groetjes uit een zonnig Nederland.
    Anky.

  • 09 Mei 2008 - 10:23

    Martine Hokken:

    Hallo,
    Gefeliciteerd met jullie zoon! Ik vind het heel mooi, zoals deze adoptie bij jullie gaat en het geeft met een goed gevoel om door te zetten. Ook al zijn de gesprekken met de Raad frustrerend en duurt het allemaal eg lang. Je krijgt er iets moois voor terug!!
    Geniet van de tijd die jullie met elkaar hebben.

    Groeten,
    Martine Hokken

    P.S. Je zus kan volgende week gewoon Pilates in Papendrecht geven, de zaal is open.

  • 09 Mei 2008 - 10:54

    Zusje Monique:

    Dag dag lieverds,

    Wat een verhaal weer, heb weer in een deuk gelegen om jullie avonturen. Begint inderdaad toch echt al een beetje als een vakantie te klinken :-), maar ach je bent er nu toch dus genieten maar hoor kanjers.

    En ik zie dat Ome Lobby het nog druk krijgt met kroelen. Een mini-ronald geeft natuurlijk weer opties. Kan hij doorgaan met het kroelen van zijn zwager en dan nu ook met Yue. Ach, hij doet het natuurlijk met liefde he :-).

    We missen jullie wel hoor... Maar gelukkig helpen jullie prachtige verhalen ook de achterblijvers de tijd goed door te komen.
    Nederland maakt zich nu ook op voor een lang weekend vanwege pinkerstermaandag en met dit weer is dit geen straf.

    Jullie alvast een goede vlucht naar Beijing morgen & take care.
    Mega veel knuffels voor jullie alle vier (en ik kom ze terugwerkende kracht bij jullie innen hoor).

    X Rob en Monique

  • 09 Mei 2008 - 13:48

    Nanda:

    Hey lieve schatten,

    Het is vrijdagmiddag hier rond kwart voor vier. Ik zit vol spanning te wachten tot er weer een update komt. Het is het hoogtepunt van de dag geworden! Het is zo'n genot om jullie verhalen te lezen van jullie belevenissen in dat verre China.
    Over een kwartiertje moet ik mijn pc uitzetten en ben zondagavond pas weer thuis. Maar reken maar dat ik intussen ga proberen af en toe jullie site te checken!

    Het is nog steeds prachtig weer hier in NL en de vooruitzichten zijn nog steeds super. Maar dat zal jullie verder een zorg zijn toch? Genieten jullie maar lekker verder daar!!

    Goeie vlucht alvast en geef die geweldige kinders een dikke knuffel van me!

    Miss you!!

    kus van dinnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yue

Volg hier onze reis naar Yue!

Actief sinds 13 April 2008
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 31393

Voorgaande reizen:

02 Mei 2008 - 16 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: