De "Nee-Ja" papieren......... - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu De "Nee-Ja" papieren......... - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu

De "Nee-Ja" papieren.........

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yue

13 Mei 2008 | China, Beijing

Na een heerlijk lange nach geslapen te hebben kwam de zon weer in het oosten op. Ik was er wat voeger uit dan normaal dus kan de dag een beetje in gaan plannen. We hadden nl. weer een vrije dag want er waren genoeg groepsvertegenwoordigers om mee te gaan naar de nederlandse ambassade voor de legalistievan onze documenten. Op deze mooie, zonnige dag zijn we als eerste een blokkie om gaan doen. Zelfs Mo wist nu de weg want het was ook letterlijk een blokkie om. Eerste stop was bij de vlooienmarkt. Hier staan allerlei kraampjes de meest uitéénlopende prullaria te verkopen. De vorige keer heb ik daar m'n franse hoorn gekocht waarna we het verkeer van Beijing hebben kennis laten maken met een nieuw soort claxon. Deze keer wilde ik absoluut een tibetaanse hoorn scoren want die kon de vorige keer niet mee. Er waren er toen genoeg. Blijkbaar zijn ze nu uitverkocht of ligt het aan de Chinees/Tibetaanse verstandhouding want er was er geeneen te vinden. Toch zijn we er weer zo'n 300 yuan lichter vandaan gekomen, dus toch niet voor niks geweest. Hierna nog even wat inkopen gedaan in de supermarkt (de neuspulkende lycheeverkoper was gelukkig nergens te bekennen) en weer terug naar het hotel. Terwijl we net op de kamer waren hoorden we de deurbel. Een bericht van de mensen uit de ambassade, er was iets misgegaan met de legalisatie! of we de benodigde papieren bij de receptie in wilden leveren zodat dit met spoed nog rechtgetrokken kon worden. Het vervelende is dat ik ongeveer al 2 maanden bezig ben om bij diverse instanties (K&T, Justitie, Nederlandse ambassade in Beijing) hier duidelijkheid over te krijgen. Nog vervelender is dat één benodigd document wij helemaal niet hebben gekregen in Nanjing. Ik had in Nanjing dit al aangekaart bij onze gids Susan. Deze heeft gezegd dat dit volgens haar procedurechecklist, gedateerd 31-3, niet nodig was. Toen ik haar echter mijn antwoord van de nederlandse ambassade met procedurecheklist liet zien, gedateerd 23-4, ging ze "the office" bellen om het uit te zoeken. "We hadden het NIET nodig" was het antwoord. DUS WEL!!!!!!!!! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. (dan begrijpt Mees dit stukje tekst ook).
Echt zo'n "I told you so" moment dus.
Tijd om af te koelen. Terwijl Yue aan het slapen was ben ik met Ning samen weer de badmuts op gaan zetten in het zwembad. Bij de kleedkamer aangekomen begon ze ineens heel angstig te kijken richting de "Women Locker" toen ik de "Men Locker" in wilde lopen. Ze dacht dat ze alleen moest omkleden, ahhhhh die schat. Door alle commotie was ik nog de zwembandjes vergeten ook, dan maar zonder. Gelukkig waren er zwemplankjes. Ik hield onder water het plankje vast en Ning was met het plankje in 'r handen druk aan het spartelen. Dat ging heel goed, totdat ik ineens allebei m'n handen boven water stak terwijl ze druk aan het "spreid / sluit"en was. Toen kreeg ze ineens door dat niemand haar vasthield en dat ze zelf aan het zwemmen was. Paniek,paniek, maar ook spannend natuurlijk.
Toen weer terug naar de kamer om het midaggedeelte te gaan doen, de Tempel van de Hemel.

Ik had via Google Earth al ontdekt dat dit zo'n 4,5 km van het hotel moest zijn, het was een rechte weg ernaartoe, het was mooi weer, dus met twee benenwagens en buggy's er naartoe.
Een groot gedeelte van de route verliep via een promenade langs een kanaal waar één van de laatste pekingeenden nog vrij rondzwom.
Na nog een chinees bij de bushalte de weg gevraagd te hebben naar "Tian Tan" kwamen we na een uurtje lopen aan. WOW! Zo'n gevoel had ik ook bij de Piramides in Egypte. Ontzagwekkend. Door de poort zagen we de twee tempels liggen. Een foto is wat dat betreft maar een slap aftreksel van de werkelijkheid, nothing beats the real thing!! Toen we het kaartje kochten kregen we te horen dat de tempels om 17:00 sluiten en het was nu vijf voor.... Het park zzelf bleef open en voor 30 Yuan stonden we binnen. Na een stukje lopen kwamen we bij een tweede poortje waar je weer een kaartje moest kopen om de mooie gebouwen van dichtbij te mogen aanschouwen. Mo gooide al haar charmes in de strijd; "Ahhhh, please, just five minutes to take some pictures, pleeeeaaaassssseeeee........". En erdoor waren we. Helaas lukte dat bij het volgende gebouw niet, dan maar wat foto's door de poort genomen.
Toen flink de pas erin naar hèt belangrijkste gebouw, de Tempel van de Hemel zelf. Helaas, de poort was hier echt gesloten.... Dan maar eromheen lopen. Volgende keer maar wat eerder komen hier.
In het omringende park was het trouwens ook heel mooi. Er waren mensen aan het jongleren, aan het muziek maken en vooral naar ons aan het kijken. Hier echter een hoop duimen omhoog en brede glimlachen van met name oudere mensen van het platteland, leuk hoor, zo kan het ook.
De terugweg met de taxi verliep snel en we zijn direct aangeschoven bij de Maaslanders. Na het eten was onze gids weer in het hotel gearriveerd met de laatste nieuwtjes over de verdere papierwinkel. Nou, daar werden we dus echt "supervrolijk" van. Ik zal jullie de details besparen maar het komt er dus op neer dat ik al die tijd gelijk had maar dat niemand wilde luisteren! Ook gaat deze extra papierwinkel ook weer niet voor niks. We moeten dus ook nog eens dubbel betalen.......
Op een andere verdieping zijn ze nu druk bezig om namens de groep een mail de deur uit te doen naar K&T. Gelukkig zitten er twee juristen in deze groep dus dat zit wel goed.

Ning krijgt van dit alles natuurlijk ook het één en ander mee. Als we thuis wel eens wat aan elkaar vragen dan geven we wel eens een "nee-ja" antwoord. Je kent het vast wel: "Ronald, wil je wat drinken???? Nee, ehhh Ja!!!
Monique had Ning dus verteld dat papa bezig was met hele belangrijke "Nee-Ja" papieren.

• 13 Mei 2008 - 16:49

Fam Hovens:

Hoi.

Wat een vervelende toestanden met die papieren, denk je dat alles geregeld is.
    Nog eventjes een paar dagen in China en dan weer lekker naar huis.
    Wat vliegt de tijd nu.
    Misschien zien we jullie binnenkort nog een keertje in Dordrecht.
    p.s, de foto's zijn echt prachtig.

Gr Marc ,Odi & Milou

• 13 Mei 2008 - 17:10

Milet:

Heej Juffie!

De foto's zijn echt super sgattig!!!Wat een poepie!Ik hoop dat het een beetje leuk is en dat Jue al een beetje gewend is! Op school is alles wel oke, maar wel jammer dat u er niet bent..vooral bij de musical oefenen missen we u wel hoor..

Nog heel erg veel plezier en ik hoop dat u gezond en wel weer thuis kunt komen!

Een hele dikke knuffel van Milet

• 13 Mei 2008 - 17:50

Ronald Wallie:

Kijk nou uit met die pekingeend, je darmen zijn al van slag...
    Ning en Yue krijgen de groeten en dikke kussen van Noah en Luca. Vanmorgen op school heeft Luca trots aan z'n juffrouw verteld dat ie een neefie erbij heeft en ook hoe je het goed uitspreekt, (Joeì!)want dat was z'n juf Els niet duidelijk.
    Voor vannacht lekker slapen en morgen hopelijk minder 'papierenromslomp'.

• 13 Mei 2008 - 21:14

Martin:

Hee,

Gelukkig zijn jullie ongedeerd, ik schrok wel toen ik van de aardbeving hoorde!

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding,

Groetjes,
    Martin Vos

• 14 Mei 2008 - 04:51

Jeanett( Van Pilates:

Hoi Monique, Ronald, Ning en Yue,

Hoop dat alle papieren snel in orde zijn. Jullie maken zo genoeg mee! Ning en Yue zo gezellig "keuvelend" bij elkaar! Genieten voor jullie.
    Groet Jeanett

• 14 Mei 2008 - 06:55

Kathie:

Ja, dat was even schrikken van die aardbeving, .... gelukkig gaat alles goed met jullie. Je kan aan de foto's zien dat Yue al echt gewent is, .... heel leuk.

Nog een ketting gekocht Monique .....(foto), ....

• 14 Mei 2008 - 08:45

De Klas:

Lieve allemaal,

Gaat alles goed met jullie? Leuk dat Yue bij jullie is. Gaat alles goed bij Yue. Vindt Ning Jie haar nieuwe broertje ook lief? Heeft hij al het petje van Laura op? Van meester Enrico hebben we een foto van Yue gekregen en die is heel schattig!! Hoe gaat het met Yue z'n handje/polsje, we hopen dat het daar goed mee gaat. We missen U wel juf!! Nog een fijne terug reis.

Groetjes de klas!!:D:)

• 14 Mei 2008 - 11:56

Esther&Milet:

Hoi Juf, Ronald,Ning en Yue,

• 14 Mei 2008 - 12:00

Esther&Milet:

Hoi Juf, Ronald,Ning en Yue,

We hebben vandaag buiten gegymt, gezellig!! We hebben geslagbalt:DIk(esther)ben vandaag jarig.:DIk zal nog wel een merci voor U bewaren hoor juf;).
    Nog een veilige terug reis!!

xx Esther en Milet:)

• 14 Mei 2008 - 13:51

Hans Kloppert:

Hey,.. rot van die papieren joh!
    En met die aardbeving - al was het op grote afstand van waar jullie zitten - was het ook wel even schrikken.

Zit maar niet in over foto's van achter die poort,.. die kan ik je wel mailen als je ze persé wilt hebben.

Tot gauw!

HK

• 14 Mei 2008 - 15:00

Ert:

het is toch niet te geloven...
    wat een ellende al die bureaucatie!!
    nog even en dan heb je er gelukkig niets maar dan ook niets meer mee te maken!
    wat zijn di kids toch poepies.
    tjemig, die komkommereters...die foto is echt geweldig!!
    spreekt boekdelen.
    o ja Ning, vanmogen was ik in C&A en hoorde jouw liedje, ik moest n beetje slikken...
    lievies alvast een fijne terugreis.
    i love you ert

• 14 Mei 2008 - 15:13

Noah:

hoi alemaal.
    ik vind het erg fijn dat julie thuis komen.
    Ik heb julie wel gemist HOOR!!!

• 14 Mei 2008 - 15:17

Luca (geheimbrief):

hjjjjgvp7sdfrzaqnhgfdsazxcvbnm,,/[

• 15 Mei 2008 - 15:01

Tessa:

Heeeii juf!!

Achhh de foto's van jullie zijn zo lief!!!! Ook dat Yue de pet van Laura op heeft, die is echt mijn favoriet.
    Ik hoop Yue snel te ontmoeten.=)

XXX Tessa