een dagje Ramblassen in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu een dagje Ramblassen in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu

een dagje Ramblassen in Beijing

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yue

13 Mei 2008 | China, Beijing

Nadat we gisteren even ons neus hebben laten zien op de Silkmarket en ons maar tot de koop van alleen 1 spijkerbroekje en 1 t-shirt en dé bodywarmer hebben beperkt... moesten we toch verder gaan shoppen voor wat kleertjes voor de kleine man.... Volgens het reisgidsje op onze kamer is the place to be het 'Wangfujing Daie'. Off we go.... lekker de taxi in, gezellig op pad! Dat de stemming van 1 persoon, de stemming binnen een groep kan beïnvloeden hebben we toen aan den lijve ondervonden. We stonden buiten het hotel klaar om in een taxi te stappen.... de chauffeur, meestal een knikje gevolgd door een onverstaanbaar ni hao, was zeer zwijgzaam, mondhoeken hingen bijna op de grond.... totdat Ning met haar voetjes op zijn spierwitte bekleding kwam.... man, we schrokken ons rot.... Ok, aan Ning uitgelegd dat ze dat maar beter niet kan doen, voor de zekerheid Ron's spijkerjack maar onder haar benen gelegd...en maar hopen dat we er snel zijn. Shit, zal je net zien... een file!!!!
Die chagerijnige vent bleef in zijn achteruitkijkspiegel kijken om te zien of Yue, Ning óf ik iets deed waarop hij ons kon betrappen.... Geen raampje mocht open, dus die kleine knul zweette als een otter... werd ook moody.. en maar wat rijstwafeltjes eten, die uiteraard kruimelen. Voordat 'de achteruitkijkspiegel' het in de gaten had ruimde ik als een haas alles op en deed ik net of mijn neus bloedde... Na zo'n 20 minuten, wat echt veel langer leek, kwamen we bij onze bestemming aan. Snel betalen en wegwezen, maar nee, hij had geen wisselgeld.... weer een boze sneer naar Ronald. Toen is hij het uiteindelijk bij zijn collega gaan wisselen... pff wat een kerel.
Tja wat doe je dan, je gaat onmiddellijk opzoek naar een Starbucks. Dat is wat we nodig hadden na deze gezellige trip.
Jullie weten inmiddels wel dat China het lamd van de thee is en absoluut niet van de koffie.... Thee in overvloed. Dan eerst maar wat groene thee aanschaffen voor thuis.... Wat een muts, volgens mij nog steeds van slag van de taxirit, ik laat me een zak thee voor 200 yuan aansmeren.... reken maar om..... 20 euro!!! Ik kan nu nog janken om die stomme koop!
Vraag bij mij thuis maar een kopje overheerlijke groene thee.... misschien krijg je voor een klein prijsje een bakkie.
Gelukkig zagen we een mooi groen logo.... ja koffie!!!!!
En we beginnen de dag opnieuw.

Je zal het niet geloven , maar gewoon geslaagd voor kleertjes bij de C&A..... (zal Jolanda, de overbuurvrouw, leuk vinden). We wilden wat gaan lunchen bij een chinese tent, maar we zagen al de bakjes staan, met die verveelde gezichten erboven, en ik kon alleen maar denken aan die neuspulkende knul van gisteren.... die keek ook zo verveeld. Nou dan maar naar de grote gele M.
Kipnuggets gaan er inmiddels zowel bij Ning als bij Yue in als koek, dus de bestelling was snel gedaan.
We zijn nog een smal straatje ingegaan waar het heel erg druk was... Veel Chinezen komen daar om te eten... Saté stokken te over, kip, varken, eend, what else.... Zelfs schorpioenen op een stokje.... Alleen al machtig om dit allemaal eens in het echt te zien. We hebben al zoveel reisverslagen op tv gezien waar de verslaggevers de locale delicatessen uitproberen.... Nu liepen we er zelf ook tussen.... maar euh nee, geef mijn portie maar aan fikkie.

Ning was inmiddels in een diepe slaap gevallen. (Op het enorme king sized bed kan ze niet haar draai vinden, ze blijft zoeken in haar slaap naar een lekker plekje (zoals een hond doet in zijn mand, voor hij gaat slapen). Echt de hele nacht blijft ze in de weer... vandaar dat we een babybedje erbij hebben besteld).
Volgens Ron was het een halfuurtje lopen naar het Tiananmen Square (plein met de foto van Mao). Het was lekker weer, droog, niet te warm, dus de paden op.....
Onderweg kregen we een sms'je van Monique... Wàt een aardbeving?! We hebben er gelukkig helemaal niets van gemerkt... Wat moeten julllie als thuisfront geschrokken zijn.
Snel teruggesms't dat het met ons goed gaat.
Op straat was hier helemaal niets van te merken, het leven gaat gewoon door... 1500 km hier vandaan liggen huizen, scholen zelfs ziekenhuizen in puin... en hier lopen wij 'lekker'naar Mao... hoe bizar. Enorm veel mensen van het platteland die waarschijnlijk jaren gespaard hebben om een bezoekje aan dit plein en deze tempel te kunnen doen, lopen om ons heen. Kijkend naar die blanke neus apen, met twee van die mooie chinese kinderen.... Nog geen idee hebbend dat misschien hun huis nu wel in puin ligt... wat bizar allemaal.
We blijven een bezienswaardigheid... niet verwonderlijk ook.. 2 van die blanke reuzen die daar tussen alleen maar Chinezen rondstappen.... Ik ben nog maar even bij een groepsfoto aangesloten.....Nee, ik sta niet op mijn tenen!
Yue stapte er heerlijk op los. Dat gaat met de dag beter. Heerlijk vindt hij het op aan de hand van Ron of mij, of alleen, rond te stekkeren...
Toch wel het hoogtepunt van de dag, het bezoek aan het plein... Leuk om daar weer eens rond te lopen.

Jullie misten misschien het verslag... maar ja, na zo'n dag gelopen te hebben... vielen we om half negen, gelijk met de kids heerlijk in slaap. Dan maar even geen verslag...komt morgen wel....

• 13 Mei 2008 - 07:12

(o)ma Wassie:

Lieve allemaal,

Wat een verhaal weer van jullie belevenissen. Ning Jie vertel maar aan die meneer (als je hem nog eens tegenkomt), dat als hij weer zo lelijk tegen jou doet, oma hem zijn oren wel eens komt wassen. Je doet het geweldig in China en bent een echte steun voor papa, mama en Yue. Wij missen vooral je lach en je eigen verzonnen liedjes.
    Heel veel kusjes

• 13 Mei 2008 - 08:25

Ert:

goedemiddag allemaal,
    wat een mooie foto's van jullie. we hebben ze allemaal in de klas bekeken.
    de kinderen dachten dat ik in china was...
    sommige kids snapten er niets van.
    maar toen ze de foto's van Ning-Jie zagen begrepen ze er meer van.
    groetjes van ons allemaal, groep 1 en 2 van juf ert

• 13 Mei 2008 - 08:30

Zusje Monique/Niekie:

Pfff wat was ik blij dat jullie gelijk een smsje terugstuurde, ik schrok inderdaad echt en het is echt een puinhoop in zuid china. Zo vreselijk voor al die mensen.... Maar goed, jullie hadden weer een prachtige dag, op die sukkel van een taxichauffeur na dan. Misschien kon hij niet tegen al dat geluk van jullie hahaha.

Jee nog maar 3 nachtjes en dan zien we jullie weer. Wordt voor de achterblijvers wel tijd hoor hahaha :-). Sorry dat we zo ongeduldig zijn....

Nou ik heb nog een extra dagje vrij genomen, want ben nog niet klaar met wat klussen. Nuttig dagje voor je zusje dus.

Dikke knuffel aan jullie alle vier!

X van Tante Niekie

• 13 Mei 2008 - 10:40

Esther:

Hoi allemaal,

Hier alles goed. We zijn vandaag weer naar school gegaan. Was wel even wennen hoor, na zo'n lekkere vakantie.:D Morgen ben ik jarig dus dat wordt nog wle leuk. Alvast een goede reis terug!!

Groetjes Esther

• 13 Mei 2008 - 12:23

Henk En Willie:

Zijn net terug van vakantie en openden onze email en zagen jullie berichtjes. Allereerst hartelijk gefeliciteerd met jullie gezinsuitbreiding. Wat een prachtig kereltje!!! Veel voorspoed en geluk voor jullie allemaal. Een goede vlucht terug en een behouden thuiskomst.

Liefs Henk en Willie

• 13 Mei 2008 - 14:09

Micha:

He luitjes,

wat mooi zeg, een kerel erbij, zal Ron wel blij mee zijn! Geniet ervan met elkaar en veel geluk!!

• 13 Mei 2008 - 14:42

Marian Pronk:

Na een aantal dagen druk te zijn geweest met onderandere onze trouwdag- en afscheidsfeest weer tijd voor jullie site. het blijft toch bijzonder om jullie zo te kunnen volgen. Maar allereerst proficiat met jullie mannetje!!
    Hij is prachtig! Jullie zijn een geweldig gezin, iets voor een jongen/meisje reportage.
    Monique en Ronald geniet nog even van China, en ik wens jullie alvast een geweldige terugreis, en een fantastische aankomst.
    Veel liefs,

Marian

• 13 Mei 2008 - 14:54

Laurens:

Hoi allemaal!,
    hier is alles goed.
    Vandaag hebben wij een vergrote foto van yue gekregen. Nu kunnen we elk moment aan yue denken. Nog veel plezier!!!

• 13 Mei 2008 - 16:23

Demi:

heey juf
    alles gezellig daar
    het was wel wennen op school hoor
    nu dat u er nu meer bent ...wel jammer

nog veel plezier daar (met jue,ning ronald)