alweer de laatste dag... wat vliegt de tijd! - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu alweer de laatste dag... wat vliegt de tijd! - Reisverslag uit Beijing, China van Yue - WaarBenJij.nu

alweer de laatste dag... wat vliegt de tijd!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yue

15 Mei 2008 | China, Beijing

De laatste dag beloofde een overvolle dag te worden. Eerst per fiets naar een hutong, dan naar een kleuterschool, vervolgens een bakkie doen bij een Chinese familie, op naar het hotel voor Yue's middagdutje, naar de Nederlandse ambassade voor de ja-nee papieren... en het visum, dan nog snel een koffer scoren op de zijdemarkt waarna we misschien nog even onze badmutsen op kunnen zetten... kortom te veel om op te noemen.

En de wekker hoefde niet eens gezet te worden... dit alles zou starten om half elf! Uitslapen dus...
Ware het niet dat Yue om 7 uur uitgeslapen was..... spelen dus! Ondanks onze duffe koppen was het weer een genot om deze knul te horen hinniken. Een big smile op zijn gezicht. Heerlijk ... ook goeiemorge...
Na het ontbijt, waar Yue trouwens helemaal geen hap van de smakeloze congee meer hoefde... binnen 2 weken over op het gewone voer! werden we door een gids Kevin, opgewacht om samen met Gregor en Sandra met kids Hai-Lin en Anmin de taxi te nemen naar de drumtower. Helaas duurt de ochtendspits in Beijing de hele dag, dus i.p.v een kwartier deden we er bijna een uur over.... Maar wat een gaaf uitstapje...
Er stonden twee Riksja's klaar om hun karretje voor zo'n 200 kg extra te beladen. Die kleine mannetjes hebben de benen uit hun lijf gefietst. We sjeesden door de Hutong heen en konden zo een blik werpen op het dagelijks leven in een Hutong, wat smalle straat betekent. Rond etenstijd/tukkietijd kwamen we aan bij de kindergarten... De kids hadden net hun noodles op en gingen naar de slaapzaal. Tja, dan blijft er voor onze kids natuurlijk heel wat speelgoed staan om daar ens even gebruik van te maken. Van de glijbaan af sjezen, op een auto zitten, geweldig. Maar wat ziet het er goed uit zeg. Speelgoed te over, veel leidsters die allemaal rondliepen in eenzelfde trainingspak. Per groep
(20 kids) zijn er 3 leidsters... Dat is wat voor bij ons op school. Een stuk relaxter.. Erg leuk om nu eens niet zo'n toeristische trekpleister te bezoeken (ja, ik hoor je denken, dit is waarschijnlijk niet hoe het er overal aan toe gaat, maar toch). Na de kleuterschool gingen we weer zitten op de fiets waar de inmiddels uitgeruste knullen weer volop uit het zadel kwamen.
(Zeer decadent hoor om je zo rond te laten loodsen.) Bij een gepensioneerd echtpaar waren we welkom om een kopje thee te drinken. Wat bijzonder om te zien hoe deze mensen wonen. We werden verwelkomd met snoepjes, nootjes en uiteraard een kopje thee. Deze inmiddels 73 jarige meneer liet ons zijn pilateskunsten zien. Zonder problemen legde hij zijn benen in zijn nek, waarna hij tai-chi bewegingen voor deed. Dit in combinatie met positief denken, een vrouw die goed voor de inwendige mens zorgt, maakt hem een zeer gelukkig mens, vertelde hij ons met een grote glimlach om zijn mond. Een waardevol bezoek!
Tijdens dit bezoek werden we gebeld door Nick van de groep. We hoefden niet naar de ambassade; ze hadden geen tijd gehad om onze visa te regelen, en of dat nog zou gaan lukken voor ons vertrek was nog de vraag..... 'Laat je niet gek maken.... misschien moeten we nog wel langer in China blijven.... wie gaat dat betalen, laat je niet gek maken....' zo wat gedachtespinsels die door je hoofd schieten.
We zien wel...
Toch maar terug naar het hotel om Yue lekker te laten pitten...
Hier had meneer absoluut geen zin in... dan maar met een beker Starbucks op de 15e etage waar de rest van de ploeg zit. Daar horen we misschien wat meer van de ja-nee romslomp. Wat blijkt, door de aardbeving heeft de ambassade ontzettend veel werk voor mensen die hun papieren kwijt zijn geraakt.. ze draaien dubbele uren, tja logisch dat wij niet op de eerste plaats komen.... We moeten maar afwachten of alles nog op tijd komt...
Om 15:30 was Jenny weer in het hotel om ons de laatste stand van zaken te geven.
Het zag er niet goed uit. Ze hd de paspoorten met visa's nog steeds niet binnen en ook waren de papieren van de Guangzhou groep nog niet gearriveerd. De ambassade zou als het goed is deze op vrijdagochtend klaar hebben. Wij moeten echter om 10:30 al naar het vliegveld, het zou er dus om gaan spannen.
Hierna zijn we nog een keer naar de zijdemarkt geweest om een koffer voor Yue te kopen en natuurlijk op zoek te gaan naar die tibetaanse "Dung". We kwamen er met een goed gevoel weer vandaan en hadden zelf het idee goede deals gemaakt te hebben. Echter, die "Dung" ontbrak nog op het lijstje. Terwijl Monique een lekkere dubbele espresso aan het drinken was heb ik me nog eens in het handjeklap geweld begeven, op zoek naar m'n toeter. Helaas was deze in geen velden of wegen te bekennen. Één verkoper heeft zelfs z'n tibetaanse vriend gebeld en die kon er wel één regelen. Morgen...... Da's dus te laat want dan vliegen we al. Uiteindelijk was hij zelfs bereid om naar het hotel te komen maar helaas, de prijs was veel te hoog en hij wist ook niet precies hoeveel korting hij me kon geven. Helaas, de "dung" zal dan bij een volgende Chinatrip mee naar nederland moeten komen. Om 18:30 kwamen we weer terug in het hotel en er was goed nieuws: De paspoorten van de kids zijn allemaal afgegeven met het broodnodige visa erin om naar nederland te kunnen reizen!!!! We kunnen dus naar huis!!! Rest er nog wel wat documenten die we bij de gemeente nodig hebben maar dat zou misschien morgenachtend gereed zijn, anders wordt het per express nagestuurd. Goed nieuws dus!!!
Het laatste avondmaal hebben we weer chinees gegeten in het aangrenzende restaurant. Het was erg moeilijk om een goede keus te maken uit de menukaart maar met de hulp van het lijstje van onze buuv hebben we toch heerlijk gesmikkeld. Ook de kids hebben hun buikjes rondgegeten en de congee is echt history!!!
Daarna was het inpakken geblazen omdat de koffers morgenochtend om 9:00 al met een aparte bus naar het vliegveld gaan. Dankzij de extra koffer hoefden we nu niet bovenop de koffer te gaan zitten om ze dicht te krijgen maar past alles er keurig in. Gelukkig mogen we nu, omdat het een internationale vlucht is, totaal 90 kg meesjouwen en dat gaan we echt niet redden. Op dit moment ligt iedereen alweer op één oor en ga ik m'n laatste zinnetjes in Beijing tikken.

Deze reis naar Yue zal, net als de reis naar Ning Jie, er één zijn om nooit meer te vergeten. De twee weken lijken wel twee maanden, zoveel indrkken hebben we opgedaan. We hebben een heerlijke tijd gehad hier in China. Ning heeft het superrrrr gedaan en Yue is echt helemaal losgekomen en part of the family geworden.

Iedereen bedankt voor de op dit moment 6727 pageviews en de lieve berichtjes die jullie hebben achtergelaten. Tot in Nederland!

Ronald, Monique, Ning Jie en Yue

• 15 Mei 2008 - 15:45

Michael:

Lieve Allemaal,

ik wens jullie een goede reis.
    Tot in Nederland!

Groetjes Michael

• 15 Mei 2008 - 16:17

Esther:

Wat een leuke foto's zeg!! Een goede reis terug gewenst en tot in Nederland!!:D:)

Groetjes Esther(l)

• 15 Mei 2008 - 16:39

Jenny En Dick:

Wat leuk om iedere keer jullie belevenissen te lezen en die fotoos te bekijken. Zo ben je er als het ware zelf ook bij en leren we Yue al een beetje kennen. Wat een pracht kinders hebben jullie, genieten maar!
    Tot slot wensen wij jullie een heel goede reis naar huis toe!

Liefs en groeten
    Jenny & Dick

• 15 Mei 2008 - 17:52

Jordy Wesdorp:

Lieve juf Monique,
    Ik vind het fijn dat u een kindje hebt gekregen en heb genoten van de foto's. Ik hoop dat u een goede thuisreis hebt en dat ik Yue snel een keer kan zien.
    Groeten van Jordy Wesdorp en Yulan, papa en mama.

• 15 Mei 2008 - 20:01

Sam De Jager:

Wij kregen van Erna het adres van jullie website. Wat een leuke foto's en wat een lief mannetje!! Noah en Luca boffen maar met zo'n mooi neefje.

Een goede terugreis gewenst, wij zien ernaar uit Yue te ontmoeten.

Groetjes en tot snel...dikke kus voor Ning Jie.

Sam [Linda en Jan]

• 15 Mei 2008 - 20:43

Kathie:

Nou, tot snel !

• 15 Mei 2008 - 21:23

De Reemertjes:

wij bedanken jullie voor jullie mooie en grappige verhalen en foto's. nogmaals veel geluk, liefde en gezondheid met elkaar toegewenst. een goede terugreis toegewenst.
    veel liefs van george helen en romy reemer.

• 16 Mei 2008 - 06:24

Ronald Wallie:

Niet te vroeg aankomen op Schiphol, anders redden wij het niet. We moeten nl. eerst nog werken. Goede reis !!
    ( Wilco, bij mij en Erna op het werk hebben ze ook internet....)

• 16 Mei 2008 - 06:34

Linda Baerveldt:

Wat een belevenissen, vooral voor Ning!

Wat een geluk stralen jullie en jullie twee guppen uit. Heel speciaal om dit zo te kunnen en te mogen volgen.

Een goede reis naar huis en een rustige wenperiode toegewenst.

Liefs Linda Baerveldt

• 16 Mei 2008 - 07:08

Monique:

Hemel wat ben ik vandaag moe zeg, maar gaan jullie later nog wel begrijpen :-).

Maar vandaag is de dag van jullie grote terugreis. Gaat lekker druk worden op schiphol, maar eerst inderdaad nog even gewoon werken tot 17 uur.

Laatste foto's zijn weer geweldig zeg en ik ga jullie verhalen nog missen...

Tot straks,

X van zusje Mo

• 16 Mei 2008 - 07:30

Iesje:

hé heb je nog kilo's over? Ga dan nog even terug voor wat stoffen!
    Wel een vreemd idee hoor dat we jullie vandaag weer zien...moest gisteren al huilen bij het idee dat ik morgen op schiphol sta te huilen....hm klopt dat wel?....nou in ieder geval de emoties lopen hoog op!
    Goede reis en let op dat de tijd niet vliegt maar jullie!!!!!

Love u, kusjes, liefs, kroel, hug, knuf, de smullers..

• 16 Mei 2008 - 08:53

Rene, Dineke En Mila:

Op de valreep nog even een reactie van ons. We hebben met heel veel belangstelling en plezier jullie reis online gevolgd. Echt heel leuk. Veel dingen zijn voor ons weer herkenbaar. Met name dat verhaal van die onbeschofte taxichauffeur. Wij hadden (toen we terugkwamen van de verboden stad) precies hetzelfde met Mila meegemaakt en werden helemaal afgekafferd. Misschien was het wel dezelfde.
    Je kan trouwens aan jullie foto's zien dat Yue zich steeds beter op z'n gemak voelt en steeds vrolijker wordt. Leuk, hoor. We wensen jullie een hele goeie terugreis toe en verder alle geluk!

Groetjes, Rene, Dineke en Mila Snijders
    (van de Via-cursus)

• 16 Mei 2008 - 10:16

Ciska:

Goeiereis nog eventjes!!

Groetjes

• 16 Mei 2008 - 11:16

Francisca:

Lieve Monique, Ronald en kids.

Wat is dit geweldig om te zien en te lezen, en wat een mooi gezinnetje!!!! Gefeliciteerd met jullie mannetje en veel geluk. We komen jullie vast wel tegen als jullie naar de schaapjes gaan of als jullie nu met z'n vieren naar de dijk gaan!!!

Heel veel geluk.
    Francisca

• 16 Mei 2008 - 12:35

Maartje:

Hoi gezinnetje wassink,
    ik heb erg genoten van alle mooie foto's!
    Zo te zien gaat het allemaal erg goed:)
    Ik wens jullie een goede reis naar Nederland en ik zie jullie vast snel bij opa en oma wassink!
    Groetjes Maartje

• 16 Mei 2008 - 13:03

Els Leijs:

Via via gelukkig de website achterhaald van de China avonturen van de familie Wassink. Het was weer genieten, wat een mooi plaatje vormen jullie met zijn vieren. Heel veel geluk!

• 16 Mei 2008 - 14:54

Iris:

hoi wat een schatige foto's zeg
    ik hoop dat het goed gaat met jullie
    en met de kids we missen jullie erg
    en ik hoop dat u snel weer teug komt dan kan ik even langs gaan

xxx iris vermeij

• 16 Mei 2008 - 16:07

Jeroen Huijgen:

Hallo allemaal

Goede reis en alvast welkom thuis!

groetjes Jeroen

• 17 Mei 2008 - 00:02

Hans Kloppert:

Hey scheten,....

Dit keer ben ik er op Schiphol helaas niet bij. Jammer...

Kom veilig thuis en ik zie jullie met je zoon gauw hoop ik!

Heb genoten van d eleuke verhalen en de foto's!

HK
    x

• 18 Mei 2008 - 21:25

Judith Van Der Bliek:

Lieve fam. Wassink.

Wauw, als het goed is alweer thuis. Wat heb ik genoten van alle verhalen en foto's, maar ben nog benieuwder naar jullie thuis komst. Laten je daar ook nog foto's van zien op de site? Ik heb namelijk verhalen gehoord van Erna...